دانلود اقدام پژوهي معلمان , دبيران , مديران , معاونان
دانلود اقدام پژوهي معلمان , دبيران , مديران , معاونان لزوم آشنايي معلمان با اقدام پژوهي
درگير پژوهش در عمل هستند .
طرفداران ((اقدام پژوهي )) از جمله پژوهش در عمل آموزشي براين باور تاكيد دارند كه به دلايل گوناگون، پژوهش بايد از انحصار نخبگان در آيد وبه صورت پژوهش مشاركتي جزو وظايف همه دست اندكاران به ويژه خود معلمان قرار گيرد برخي از اين دلايل به شرح ذيل مي باشد :
- چون يافته ها و نتايج پژوهش را در نهايت معلم به كار خواهد برد پس چه بهتر كه خودوي دست به پژوهش بزند.
- معلم بيش از ديگران در معرض پرسش قرار مي گيرد .پس بهتراست براي پاسخگو بودن ،خود وي درگير پژوهش وحل مساله گردد.چرا كه نتايج پژوهش ها نشان مي دهد والدين علاقمندند پرسش خود را در درجه نخست با معلمان در ميان بگذارند.
- معلم ضمن پژوهش ،رشد كرده و بالنده مي گردد ، معلم چاره ياب مي شود ، نو آوري ونوجويي شايع مي شود .
- پژوهش رنگ وموي محلي (بومي) به خود مي گيرد .چون كه هر معلمي در محل خوديك پژوهشگر مي شود .
- نتايج بدست آمده از پژوهش هاي معلمان كاملا جنبه ي بكاربردي پيدا مي كند ، چرا كه معلم فقط براي حل مساله كلاس يا مدرسه ي خودبه دست به پژوهش مي زند.
- كارايي {واثر بخشي } تحقيق خيلي زود بوسيله ي معلم معلوم مي گردد واصلاح كاستي ها نيز بوسيله خود معلم ودر نتيجه سريعتر انجام مي گيرد .
- معلم اگر خود پژوهنده نباشد ممكن است نسبت به نتايج تحقيقات ديگران واكنش نشان دهد.
- اگر معلم خود دست به كار تحقيق بزندو مساله اش را به اين طريق حل كند نسبت به يافته هاي خود احساس تعلق خاطر مي كند.
- در مقايسه با هزينه هاي خرج شده ونا موفق در زمينه هاي مختلف پژوهشي، پژوهش هاي "معلم پژوهنده"بسيار منطقي و مناسب تراست.
- با درگيرشدن معلم در عمل پژوهش {معلم پژوهنده } ،موضوع جدايي ميان نظريه تئوري و عمل از ميان مي آورد .
- مشاركت دادن معلمان در پژوهش موجب انگيزه در آنان مي شود واعتماد به نفس وخودباوري رادر انان تقويت مي كند .
- معلمان، مناسب ترين افراد درتشخيص مسائل ونيازهاي دانش آموزان وآموزش وپرورش هستند ، پس چه بهتر كه اين مسائل بدست خود آنان گردد
- در فرايند تحقيق هرچه معلم صلاح دانست تغييرهاي لازم را اعمال مي كند .
- در پژوهش عملي نتايج از بالا يا بيرون از كلاس صادر نمي شود بلكه از پايين وتوسط خود معلم وديگر مشاركت كنندگان حاصل مي شود .
- مشاركت دادن معلمان در پژوهش نوعي احترام واعتماد به آنان است ودر معلمان انگيزه دروني نسبت به پژوهش عمل ايجاد مي كند .
اين دليل وبسياري از استدلال هاي ديگر موجب شده است كه امروزه به پژوهش هاي حين عمل يا پژوهش عملگرا به خصوص در عرصه ي آموزش بوسيله خود،معلمان توجه شود . اميد است معلمان عزيز ماتلاش كنند ، اولا ٌ اين روش را بخوبي بشناسند وثانياٌ آن را درحل مسائل آموزشي خودبكار گيرند درقسمت هاي بعدي هرچند به طور مختصر به ذكر خصوصيات وچگونگي ًروش تحقيق عملي (اقدام پژوهي ) ً مي پردازيم .
حوزه عمل و هدف اقدام پژوهي:
اقدام پژوهي يك فعاليت علمي و پژوهشي است كه توسط هر فردي كه در حوزه اي به كار مشغول است ، ممكن است انجام پذيرد.
يك كارگر در محيط كاري، جهت بهبود شرايط كاري،اصلاح فرايند فعاليتها،ارتقاي بهره وري بخش خود،با رعايت دقت و تفكر و حسن تدبير،دست به فعاليتي مي زند كه تغيير وضع موجود و تبديل آن به وضع مطلوب،محسوس و قابل گزارش است.اين فعاليت او يك "اقدام پژوهي" است.
يك مدير،با مشاهده يك معضل اداري ، با انديشه و تدبير، در رفع آن به تلاش و فعاليت مي پردازد و نتيجه عمل او منجر به بهبود موجود شده ،قابل گزارش و مطالعه است. اين فعاليت يك "اقدام پژوهي" است.
يك معلم ، براي ارتقاي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان كلاس خود،با ابتگار و تدبير و با به كارگيري روش هاي مطلوب، دست به فعاليت هايي مي زند كه منجر به پيشرفت تحصيلي دانش آموزان كلاس مي شود، اين معلم "اقدام پژوهي" انجام داده است .
فعاليتهاي فوق و هرفعاليتي كه در محيط كاري،منجر به تبديل وضع موجود به وضع مطلوب و يا تبديل وضع نامطلوب به وضع مطلوب مي شود، يك «اقدام پژوهي» است. به معناي ديگر ،كاري است كه مي توان نام آن را تحقيق و پژوهش گذاشت . تحقيق و پژوهشي كه در حين عمل و فعاليت محقق مي شود.
اين گونه فعاليتها را ازآن جهت تحقيق و پژوهش مي ناميم كه منجر به تغيير درجهت مطلوب شده و فرد تلاشگر،به حقايقي دست پيدا كرده كه با تكيه به آنها توانسته است اين تغيير را ايجاد كند. صاحب نظران ، در تعريف تحقيق،كشف روابط حاكم بين پديده ها را مورد تاكيد قرار داده اند. ايجاد تغيير در وضع موجود براثر تعامل پديده ها و تاثير متقابل آنهاست و يك فرد،بدون كنترل اين روابط و احاطه برآنها، نمي تواند تغيير مورد نظر خود را ايجاد كند.
ليست اقدام پژوهي هاي مديريت و معاونت مدرسه
ليست اقدام پژوهي هاي مشترك براي همه دبيران و آموزگاران و هنر آموزان
ليست اقدام پژوهي هاي مشترك مربوط به مشكلات آموزشي تربيتي رفتاري دانش آموزان
ليست اقدام پژوهي هاي آموزگاران اول ابتدايي
ليست اقدام پژوهي هاي آموزگاران دوم ابتدايي
ليست اقدام پژوهي هاي آموزگاران سوم ابتدايي
ليست اقدام پژوهي هاي آموزگاران چهارم ابتدايي
ليست اقدام پژوهي هاي آموزگاران پنجم ابتدايي
ليست اقدام پژوهي هاي آموزگاران ششم ابتدايي
ليست اقدام پژوهي هاي معاونان اجرايي مدارس
ليست اقدام پژوهي هاي مشاور مدارس
ليست اقدام پژوهي هاي معاون و مربي پرورشي
ليست اقدام پژوهي هاي آموزگار چندپايه
ليست اقدام پژوهي هاي دبير و معلم و مربي ورزش
ليست اقدام پژوهي هاي مخصوص درس هديه ها و پيام هاي آسماني و درس ديني
ليست اقدام پژوهي هاي مخصوص درس مطالعات و علوم اجتماعي و دبير علوم اجتماعي
ليست اقدام پژوهي هاي مخصوص درس فيزيك و دبير فيزيك
ليست اقدام پژوهي هاي مخصوص درس رياضي و هندسه و دبير رياضي و هدسه
ليست اقدام پژوهي هاي مخصوص درس ادبيات فارسي و دبير ادبيات فارسي و زبان فارسي
ليست اقدام پژوهي هاي مخصوص درس هنر - دبير هنر - آموزگار هنر
ليست اقدام پژوهي دبير و درس تاريخ
ليست اقدام پژوهي درس جغرافيا و دبير جغرافيا
ليست اقدام پژوهي دبير و آموزگار علوم تجربي و درس علوم تجربي
ليست اقدام پژوهي ها مخصوص دبير كار و فناوري و حرفه و فن
ليست اقدام پژوهي مخصوص دبير زبان و درس زبان انگليسي
ليست اقدام پژوهي مربي بهداشت مدارس
ليست اقدام پژوهي آموزگار و دبير استثنائي
ليست اقدام پژوهي دبير شيمي
ليست اقدام پژوهي هاي دبير آمادگي دفاعي
ليست اقدام پژوهي هنر آموز كامپيوترو گرافيك
ليست اقدام پژوهي معلم زيست و بهداشت
ليست اقدام پژوهي دبير زيست شناسي
ليست اقدام پژوهي دبير فلسفه
ليست اقدام پژوهي مسئول مجتمع ورزشي
ليست اقدام پژوهي سرپرست كارگاه
ليست اقدام پژوهي خدمتگزار و مستخدم مدرسه
ليست اقدام پژوهي آموزشيار نهضت
ليست اقدام پژوهي هنر آموز حسابداري
ليست اقدام پژوهي هنر آموز نقشه كشي
ليست اقدام پژوهي هاي مشترك براي همه دبيران و آموزگاران و هنر آموزان
تعريف اقدام پژوهشي:
اقدام پژوهي عبارت است از «فعاليت علمي در محيط كاري كه در آن فرد يا افراد، با روش ابتكاري، براي تبديل وضع موجود (نامطلوب) به وضع مطلوب فعاليت مي كنند.»
مقدمه از جزوه اقدام پژوهي :
تعاريف اقدام پژوهي:
اقدام پژوهي نوعي پژوهش كارور practitioner research كه مي تواند به شما كمك كند تا در هر جايي كه مشغول به كار هستيد وظايف شغلي خود را به نحو بهتري انجام دهيد .(آهنچيان ،1382ص 25)
رضايي (1382) به نقل از بورلي1993 ، اقدام پژوهي را پژوهش آگاهانه، سنجيده و معطوف به راه حل تعريف مي كند كه به صورت فردي يا گروهي انجام مي شود.(ص 67)
رضايي( 1382 ) به نقل ازكارسون و همكاران 1989 اقدام پژوهي را تركيبي از عمل و پژوهش و تلاشي براي شناخت اقدامات تربيتي به منظور اصلاح و بهبود محيط آموزشي تعريف مي كنند.
بازرگان(1382 ) اعلام مي دارد: اقدام پژوهي فرايند جست و جوي منظم مشاركتي براي ’’ مشخص كردن يك موقعيت نامعين’’ و كوشش جهت كاهش يا رفع آن است. (ص148 )
هدف از اقدام پژوهي چيست؟
سرمد و همكاران (1379 )به نقل از بازرگان هدف اين دسته از پژوهش هاي آموزشي، توصيف شرايط يا پديده هاي مربوط به نظام آموزشي مي باشد.
با استفاده از اقدام پژوهي مي توان موقعيت هاي نامعين ملموس مربوط به اقدام ها و عمليات آموزشي را مشخص كرد و در بهبودي آن كوشيد.( ص 84 )
رضايي (1382 )به نقل از ژانت مسترز هدف اقدام پژوهي را " كمك به حل مسائل عملي مورد توجه و علاقه مردم در يك موقعيت دشوار" مي داند. ( ص 71 )
مراحل اجرايي اقدام پژوهي:
*مرحله اول اقدام پژوهي - تشخيص و تبيين مساله: محقق با مساله اي روبه رو مي شود ، ابعاد مختلف آن را بررسي مي كند و از وجود آن به يقين مي رسد.
*مرحله دوم اقدام پژوهي - ايجاد تغيير: به دنبال راه حل مساله جستجو مي كند، راه حل ها را شناسايي و اجرا مي نمايد تا به تغيير مورد دلخواه خود برسد.
*مرحله سوم اقدام پژوهي - نتيجه گيري: نتيجه فعاليت خود را ملاحظه و مورد دقت قرار مي دهد .
اين سه مرحله را مي توان به چند مرحله خرد تقسيم نمود:
√تشخيص و تبيين مساله:
الف- برخورد با مساله اقدام پژوهي
ب- شرح و توضيح مساله و توصيف وضع موجود اقدام پژوهي
پ- شواهد اقدام پژوهي 1(ارائه دلايل،مدارك،اسناد،اعداد و ارقامي كه وضع موجود را به طور عيني و ملموس تبيين نمايد.)
√ ايجاد تغيير اقدام پژوهي :
الف- گردآوري اطلاعات(جهت ارائه راه حل) اقدام پژوهي
ب- تجزيه و تحليل و تفسير اطلاعات جمع آوري شده.اقدام پژوهي
پ- انتخاب راه حل يا راه حل ها اقدام پژوهي
ت- اعتبار بخشي راه حل يا راه حل ها اقدام پژوهي
ث- اجراي راه حل يا راه حل ها اقدام پژوهي
√ نتيجه گيري اقدام پژوهي :
الف- شرح و توضيح تغيير ايجاد شده و توصيف وضع مطلوب اقدام پژوهي
ب- شواهد2 اقدام پژوهي (ارائه دلايل،مدارك،اسناد،اعداد و ارقامي كه وضع مطلوب را به طور عيني و ملموس تبيين نمايد.)
وجوه اشتراك و افتراق اقدام پژوهي با ديگر پژوهش ها
رضايي 1382 به نقل از مك نيف و همكاران به وجوه اشتراك و افتراق اقدام پژوهي و ديگر پژوهش ها اشاره كرده و معتقدند اقدام پژوهي در اين ويژگي ها باسايرتحقيقات مشترك است .
اقدام پژوهي به دانش جديد منجر و منتهي مي شود. اقدام پژوهي شواهدي را براي پشتيباني از اين دانش تدارك مي بيند. فرايند شكل گيري دانش جديد را آشكار مي سازد. اقدام پژوهي دانش جديد را به دانش موجود پيوند مي زند.
وجوه تفاوت آن عبارت است از:
اقدام پژوهي مستلزم عمل و اقدام به عنوان بخش مكمل و لازم از خود فرايند تحقيق است
بيشتر از جنبه هاي ارزش هاي حرفه اي محقق روي آن تأكيد مي شود تا ملاحظات روش شناسانه ضرورتاً پژوهشي درون مجموعه اي insider research است يعني مربي يا كارگزار اعمال حرفه اي خود را مورد بررسي و پژوهش قرار مي دهد.
تفاوت بارز اقدام پژوهي با ديگر شيوه هاي پژوهشي در تفاوت موجود بين دو پرسش زير مشخص است.
در اينجا چگونه مي توانم كيفيت كارم را بهبود بخشم ، پرسش وايتهد
اقدام پژوهي اينجا چه اتفاقي در حال وقوع است .پرسش بسي .(85 -84)
لزوم آشنايي معلمان با اقدام پژوهي (ايراني و بختياري ، 1382، ص 414)
طرفداران ‘‘اقدام پژوهي‘‘ از جمله پژوهش در عمل آموزشي بر اين باور تأكيد دارند كه به دلايل گوناگون پژوهش بايد از انحصار نخبگان درآيد و به صورت پژوهش مشاركتي جزو وظايف همه دست اندركاران به ويژه خود معلمان قرار گيرد.
برخي از اين دلايل به شرح ذيل مي باشد:
- يافته ها و نتايج پژوهش اقدام پژوهي را در نهايت معلم به كارخواهد برد.
- معلم بيش از ديگران در معرض پرسش اقدام پژوهي قرار مي گيرد.
- معلم ضمن پژوهش اقدام پژوهي ، رشد كرده و بالنده مي گردد ، چاره ياب مي شود.
- پژوهش رنگ و بوي محلي به خود مي گيرد.
- نتايج بدست آمده از پژوهشهاي معلمان كاملاً جنبه ي كاربردي پيدا مي كند.
- اصلاح كاستي ها بوسيله معلم و در نتيجه سريعتر انجام مي گيرد.
- معلم اگر خود پژوهنده نباشد ممكن است نسبت به نتايج تحقيقات ديگران واكنش نشان دهد.
- با درگير شدن معلم در عمل پژوهش، موضوع جدايي ميان نظريه تئوري و عمل از ميان مي رود.
- معلمان مناسب ترين افراد در تشخيص مسائل و نيازهاي دانش آموزان هستند.
مراحل اقدام پژوهي ) ساكي 1382 به نقل از كلهان 2003، ص 100)
اقدام پژوهي را رويكردي براي مطالعه و حل مسائل آموزشي توسط معلمان ذكر مي كند. موضوعاتي نظير جو كلاس، مديريت كلاس، راهبردهاي تدريس، مواد آموزشي و رفتار اجتماعي و شناختي دانش آموزان مي توانند در مسير پژوهش حين عمل مورد مطالعه قرار گيرند و بر حسب نياز، تغييرات لازم در اين زمينه ها انجام شود.
مراحل اقدام پژوهي عبارتند از : (سرمد و همكاران ،1377 ، ص 86 )
مرحله اول تشخيص و برنامه ريزي اقدام پژوهي
مرحله دوم اقدام براي رفع مشكل اقدام پژوهي
مرحله سوم مشاهده به منظور نمايان ساختن ميزان تغييرات انجام شده جهت رفع مشكل اقدام پژوهي
مرحله چهارم تحليل و تعديل اقدام پژوهي
مراحل و گامهاي اقدام پژوهي عبارتند از : ( بازرگان1382، ص 173- 156 )
چرخه اقدام پژوهي از چهار حلقه به شرح زير تشكيل مي شود :
1- برنامه ريزي اقدام پژوهي
2 - اقدام اقدام پژوهي
3- مشاهده اقدام پژوهي
4 بازتاب تحليل وتعديل اقدام پژوهي
شيوه شناسايي راه حل در اقدام پژوهي
كشف وشناسايي راه حل بهينه مستلزم اقدامات زير است :
1- به راه حل هايي بايد انديشيد كه امكان عملي بودن آنها مقدور باشد .
2- تجزيه وتحليل اطلاعات گردآوري شده و نتايج به دست آمده از مراحل مختلف تحقيق ، اساس شناسايي راه حل است .
3- آزمون فرضيه ها به روش علمي و آماري
4- نظر خواهي از همكاران و افراد مجرب كه به منبع مشكل نزديك تر هستند .
5- پرهيز از شتاب زدگي
6- راه حل در دل خود مشكل نهفته است . لذا با تبيين دقيق وضع موجود ٬ راه حل مناسب به تدريج مكشوف مي شود .
7- توجه به اقدامات و ابداعات پژوهشگران ديگر
8- مقايسه راه حل هاي ارائه شده به منظور انتخاب راه حل مناسب .
زمينههاي اقدام پژوهي ( برگرفته از بخشنامه دوازدهمين فراخوان برنامه معلم پژوهنده )
هدف اساسي اقدام پژوهي (برنامه معلم پژوهنده) بررسي، شناسايي، تبيين و حل مسأله و مشكل محيط كار و فعاليت است (كلاس درس، مدرسه، ادارات و سازمانهاي آموزش و پرورش) و از نتايج اقدام پژوهي براي حل مسائل خاص در موقعيتهاي معين استفاده ميشود. در اقدام پژوهي، معلم پژوهنده، پژوهش خود را شخصاً به مرحله اجرا در ميآورد و از نتايج آن در بهبود شرايط كاري خود بهره ميبرد. معلمان و فرهنگيان علاقهمند ميتوانند با بهرهگيري از اين روش به پژوهش بپردازند. برخي از مهمترين زمينههاي اقدام پژوهي در برنامه دوازدهم به شرح زير مي باشد:
1- موضوعات مربوط به فرآيند ياددهي- يادگيري، پيشرفت تحصيلي دانشآموزان و مسائل تحصيلي آنان ،
2 - روشهاي نو و ابتكاري در آموزش مفاهيم ديني ،
3- روشهاي نو در آموزش رياضي، علوم و سواد خواندن (بررسي مسائل و مشكلات دانشآموزان در اين زمينهها و ارائه راه حلهاي نو و ابتكاري ، به ويژه با توجه به نتايج مطالعههاي بين المللي PIRLS , TIMSS )
4- موضوعات مربوط به ارزشيابي از آموختههاي دانشآموزان
5- روشهاي نو و ابتكاري در استفاده از فناوري اطلاعات و تكنولوژي آموزشي در تدريس
6- موضوعات مربوط به فرآيندهاي كلاس درس( نحوه استفاده از همكاري ساير دانشآموزان، پويايي گروه)
7- روشهاي نو و ابتكاري در آموزش مهارتهايي نظير حل مسأله و استدلال به دانشآموزان و پرورش خلاقيت آنان
8- روشهاي نو و ابتكاري در شناسايي مسائل عاطفي- رفتاري دانشآموزان و ارائه راهحل در اين زمينه
9- موضوعات مربوط به با نشاط سازي مدارس و كلاسهاي درس، تحقق مدرسه زندگي
10- موضـوعات مـربوط به مـديـريت مدارس (بررسـي مسـائل و راهحـلها) مواردي از قبيل: ارتقاء مشاركت اولياء دانشآموزان در اداره امور مدرسه، بهبود فرآيندهاي مديريت مدرسه، ارزشيابي عملكرد دبيران ، روشهاي بهبود نظارت بر فعاليتهاي آنان ، ارتقاء جو مدرسه
11- موضوعات مربوط به بهبود فرآيند هاي مديريتي در ادارات مناطق و سازمانهاي آموزش و پرورش استانها (مواردي نظير: بهبود فرآيند بهره وري، بهبود فرآيند تصميمگيري، بهبود فرايند برنامهريزي، نظارت بر عملكردها، مديريت مشاركتي ، ارزشيابي عملكرد، فرهنگ و جوسازماني، تكريم ارباب رجوع، مديريت زمان، كارآفريني، راههاي افزايش انگيزه همكاران (اين موضوع ها براي كارشناسان شاغل در ادارات مناطق و شهرستانها و سازمان آموزش و پرورش استانها كه مايلند در برنامه دوازدهم شركت نمايند ، پيشنهاد ميشود).
12- ساير موضوعات انتخاب شده به ابتكار معلمان عزيز .
لينك دانلود : اقدام پژوهي معلمان , دبيران , مديران , معاونان
برچسب:
بازدید: <~PostViwe~>